Onze dansopleiding
We zijn van mening dat iedereen uitgebreid van elke kunstvorm zou moeten kunnen proeven. Omdat kunstrichtingen hier in Limburg niet altijd geaccepteerd worden als een volwaardig beroep, blijft het meestal gewoon bij een hobby voor kinderen, jongeren en jong volwassenen. Kunst kan echter wel belangrijk zijn in de ontwikkeling, zowel op emotioneel als op persoonlijk vlak. De mogelijkheid om door te groeien naar het professionele dansniveau is ook reëel. We kunnen alvast meedelen dat enkele leerlingen verder in het professionele milieu stappen ondernemen en onze opleiding een goede voorbereiding is op een danscarrière.
In de school werken we met 6 niveaus. De allerkleinsten (vanaf 6 jaar) kunnen in niveau 1 terecht en zullen daar ongeveer 2 tot 3 jaar in vertoeven. Vanaf 8 jaar is er de mogelijkheid om naar een niveau hoger te stappen. De indeling gebeurt niet op leeftijd, maar op het niveau van de leerling. Elke leerling evolueert anders en op zijn eigen tempo. De leerlingen worden na overleg met de leerkracht ingedeeld in het juiste niveau. Hoe meer lessen iemand volgt hoe sneller de vooruitgang. Dansen is 50% mentaal maar vooral 50% fysiek. Een lichaam moet vaak genoeg trainen om een beter memoriserend vermogen te krijgen en zo naar een hoger niveau te kunnen gaan.
Onze dansopleiding
We zijn van mening dat iedereen uitgebreid van elke kunstvorm zou moeten kunnen proeven. Omdat kunstrichtingen hier in Limburg niet altijd geaccepteerd worden als een volwaardig beroep, blijft het meestal gewoon bij een hobby voor kinderen, jongeren en jong volwassenen. Kunst kan echter wel belangrijk zijn in de ontwikkeling, zowel op emotioneel als op persoonlijk vlak. De mogelijkheid om door te groeien naar het professionele dansniveau is ook reëel. We kunnen alvast meedelen dat enkele leerlingen verder in het professionele milieu stappen ondernemen en onze opleiding een goede voorbereiding is op een danscarrière.
In de school werken we met 6 niveaus. De allerkleinsten (vanaf 6 jaar) kunnen in niveau 1 terecht en zullen daar ongeveer 2 tot 3 jaar in vertoeven. Vanaf 8 jaar is er de mogelijkheid om naar een niveau hoger te stappen. De indeling gebeurt niet op leeftijd, maar op het niveau van de leerling. Elke leerling evolueert anders en op zijn eigen tempo. De leerlingen worden na overleg met de leerkracht ingedeeld in het juiste niveau. Hoe meer lessen iemand volgt hoe sneller de vooruitgang. Dansen is 50% mentaal maar vooral 50% fysiek. Een lichaam moet vaak genoeg trainen om een beter memoriserend vermogen te krijgen en zo naar een hoger niveau te kunnen gaan.
Ontwikkeling
De leerlingen ontdekken op een creatieve manier hun lichaam en de wondere wereld van dans. Centraal staat de ontwikkeling van elk individu. Aan de hand van een thema, gevoel of impuls worden de allerjongsten binnen de les zich bewust van de mogelijkheden van hun lichaam. Naast aandacht voor de ontwikkeling van het lichaam en de zintuigen, wordt ook de verbinding gelegd met emoties, cognitie, muzikale en sociale vaardigheden en de eigen fantasie.
Onze dansstudio is een inspirerende en veilige omgeving, waardoor de leerlingen hun grenzen kunnen opzoeken en verleggen. Er wordt ook ruimte gecreëerd voor persoonlijke inbreng. We bouwen een ´Selfmade´ periode in, gedurende de examens in december en juni. In deze periode kunnen de leerlingen hun eigen creaties maken. De eigen creaties kunnen tijdens de proclamatie van de school aan de mede leerlingen getoond worden. Het is de bedoeling dat dans een uitlaatklep is waar je 100% jezelf kan zijn.
Planning van de educatie
Wekelijks komen de dansers samen voor een basispakket van bijna 4 uur aan verplichte lessen gegeven door verschillende vakdocenten.
De dansers hebben ook de mogelijkheid om supplementaire lessen te volgen.
Jaarlijks worden er workshops georganiseerd
Jaarlijks examen met externe jury.
Halfjaarlijkse “Selfmade classes”.
Andere activiteiten.
Lessen beschrijving.
De klassieke ballettechniek vormt de basis om het uiteindelijke doel van de leerplannen te kunnen behalen. Zeer belangrijk in de lessen is dan ook de kennis van de danswoordenschat en het onthouden van bewegingen.
Er wordt ontzettend veel aandacht geschonken aan de bouw van het lichaam. Hoe zit het lichaam in elkaar en hoe ga je op een verantwoorde manier om met je eigen lichaam. Hoe kan je bewegen zonder blessures op te lopen, dat is iets waar ik veel belang aan hecht. Individueel werken en dus vaak differentiëren zijn noodzakelijk om elke leerling tot een mooi eindresultaat te laten komen.
Discipline en wilskracht is één van de onderdelen die vaak over het hoofd gezien worden. In de begin periode zal de leerkracht zelf die discipline en wilskracht aanbrengen bij de leerlingen. Echter de bedoeling is dat uiteindelijk de leerling zelf discipline en wilskracht toont. Interesse tonen, doorzettingsvermogen en zelfstudie zijn absolute pluspunten. Er wordt ook veel aandacht gegeven aan het ruimtegebruik, ritme, gevoel en de intensiteit van een beweging. Dit wordt ook door middel van verschillende muziekkeuzes, attributen of door fantasie naar boven gehaald. De beleving van een beweging zorgt voor een uitweg van verschillende gevoelens en wakkert passie aan.
De klassieke ballettechniek wordt verder uitgediept en verfijnd. De balletoefeningen worden steeds dansanter en nieuwe uitdagingen presenteren zich. Lenigheid, coördinatie en lichaamsbewustzijn worden binnen deze lessen zeker onmisbaar om als een echte balletdanser of ballerina te kunnen evolueren. De aandacht wordt nog meer gericht op de houding, présence, muzikaliteit en expressie.
Dit geheel leren we op een verantwoorde wijze aan, rekening houdend met ieders fysieke mogelijkheden. Ook podium uitstraling en spontaniteit worden steeds belangrijker! Klassieke dans is een pure dansstijl en vormt de basis van allerlei verschillende dansvormen. In de klassieke danslessen zullen verschillende stijlen aan bod komen, echter de nadruk zal vooral liggen op de Russische Vaganova stijl. (Franse-, Engelse- en Russische stijl)
Bij moderne dans zullen we veel aandacht besteden aan grondtechnieken (rollen, vallen, sliden, …) en release technieken (ontspanning van de spieren om zo vanuit de gewrichten tot bewegingen en verplaatsingen te komen). Er wordt ook rond (contact)improvisatie gewerkt, dit maakt de danser veel vrijer in zijn dansbeleving. Tijdens de lessen moderne dans zullen allerlei moderne danstechnieken aan bod komen, zoals de Cunningham-, Graham-, Limon- en de Horton-techniek.
Het leuke aan moderne dans is dat je ook als beginner met weinig techniek al hele toffe combinaties kan dansen omdat het een zeer afwisselende, vrije en organische dansstijl is. We vertrekken vanuit alle mogelijke bewegingsimpulsen en komen zo bij een originele, persoonlijke en minder herkenbare bewegingstaal.
Tijdens deze lessen word er gewerkt aan de ontwikkeling van de spieren. Kracht en lenigheid zijn belangrijk om de techniek juist uit te voeren en blessures te voorkomen. Het materiaal dat gebruikt word komt uit verschillende stijlen zoals yoga, Pilates en fitness. De oefeningen worden onder de leerkrachten besproken om zo af te stemmen op het sneller behalen van resultaat in de technische lessen. Techniek is de taal die je spreekt als je danst. Je kan pas een conversatie aangaan als je de taal kent.
De lessen pointes kunnen gevolgd worden na persoonlijke evaluatie met de betreffende leerkracht. Niet iedereen beschikt op dezelfde leeftijd over de nodige fysieke kracht in de voeten en enkels om de pointes tot een goed eind te brengen. Variaties en klassiek repertoire zijn onderdeel van deze lessen.